Hundar kan dö av shock på nyår

 
Dallas, våran hund, är skotträdd. Något han är långt ifrån ensam om. När det är jaktsäsong har han det inte lätt. Hans rädsla gör att han skakar, gnyr och hyperventilerar. Utomhus är den nära panikartad och vi måste vända hem.
Om han har det jobbigt under jaktsäsongen då det är enstaka smällar under en längre period så kan man ju ana hur han har det på nyår. Från fyratiden går det knappt att rasta honom eftersom många provsmäller smällare och raketer. Och än en gång: Han är långt ifrån ensam.
 
Skotträdsla hos hundar är svårt att träna bort. Rädslan kan försätta dem i shock vilket i sin tur, i värsta fall, kan ta deras liv. Prova ha det i åtanke.
Jag menar absolut inte att se ner på er som smäller raketer på nyår, fyrverkerier är väldigt fint och mäktigt! Men jag vädjar verkligen till er att tänka till! Jag vädjar till er att inte smälla nära hus. Och framförallt: Jag vädjar till er att smälla endast vid tolvslaget. Då behöver vi hundägare med rädda hundar bara hantera rädslan under en kort period och inte under flera timmar.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0